Identiteitsdocument

OPGELET, DEZE AFDELING BETREFT ENKEL DE BELGEN ALSOOK DE NIET-BELGEN INGESCHREVEN IN HET BEVOLKINGSREGISTER, NAMELIJK DE PERSONEN DIE IN HET BEZIT ZIJN VAN EEN C, D, E+, F+ KAART

De Europese onderdanen in het bezit van een E kaart of diegene die nog niet zijn ingeschreven in België moeten zich richten tot de afdeling "Europese burgers".

De burgers die noch Belg zijn, noch Europeaan, moeten zich richten tot de afdeling "Vreemdelingenbureau"

ELEKTRONISCHE IDENTITEISKAART

Aanvraag identiteitskaart 

Voor wie? 

Alle Belgen ouder dan 12 jaar (voor Belgen jonger dan 12 jaar, zie sectie Kids ID, voor mensen met een buitenlandse nationaliteit met kaart C, D, E+ of F+, zie sectie Elektronische verblijfskaart)
Wat heeft u nodig?

  • uw oude identiteitskaart
  • een recente en conforme pasfoto       

Opgelet: als u voor een minderjarige een identiteitskaart aanvraagt, moet deze aanwezig zijn.

In functie van de administratieve toestand, kunnen andere documenten gevraagd worden.

Prijs

Normale procedure: 23,10 euro

Zeer dringende procedure:  

  • Uitreiking in 1 dag in de gemeente:  123,60 euro
  • Uitreiking in de zetel van de algemene directie Instellingen en Bevolking (Koloniënstraat 11 te 1000 Brussel):  154,80 euro

Afhaling identiteitskaart

Opgelet, het afhalen van uw identiteitskaart gebeurt ALTIJD op de plaats van aanvraag.

Wanneer?

Als u uw identiteitskaart via de normale procedure heeft besteld, is deze bij de gemeente aangekomen op het moment dat u de pin/puk-codes in uw brievenbus heeft ontvangen. Dit duurt ongeveer 3 weken.   

Als u deze na drie weken nog niet heeft ontvangen, zie sectie pin/puk-code
Wat heeft u nodig?

  • Uw oude identiteitskaart of aangifte van verlies of diefstal van uw identiteitskaart
  • De codes die u thuis heeft ontvangen

Wat te doen in geval van verlies of diefstal?

In het geval van verlies kunt u onmiddellijk aan onze loketten een afspraak maken.

In geval van diefstal:

  • Stap 1: doe een aangifte van diefstal bij de politie, Demosthenesstraat 36.
  • Stap 2: na deze aangifte ontvangt u een “bewijs van aangifte van verlies, diefstal of vernietiging”.   Opgelet: met dit document kunt u niet naar het buitenland reizen.
  • Stap 3: bel DocStop op 00800 2123 2123 of +32 2 518 2123 om fraude te voorkomen.
  • Stap 4: maak een afspraak bij de dienst Bevolking om een nieuwe kaart aan te vragen.
    Neem de “verklaring van verlies, diefstal of vernietiging” mee, net als een recente en conforme pasfoto en het voorziene bedrag.
  • Stap 5: wanneer u de pin/puk-codes ontvangt, maakt u een afspraak bij de dienst Bevolking waar de identiteitskaart werd besteld.      Neem uw codes mee, net als de “aangifte van verlies, diefstal of vernietiging”.

 

KAART VOOR KINDEREN ONDER 12 JAAR

Aanvraag Kids-ID 

Voor wie?

  • Belgische kinderen van 0 tot 12 jaar, die naar het buitenland willen reizen.
  • De Kids-ID is drie jaar geldig.

Wat heeft u nodig?

  • De Kids-ID van het kind indien het er een had.
  • Een recente en conforme pasfoto

      
Opgelet: de aanwezigheid van het kind en van de persoon met ouderlijk gezag is verplicht.

In functie van de administratieve toestand, kunnen andere documenten gevraagd worden.

Prijs

Normale procedure: 6,40 euro
Zeer dringende procedure:

  • Uitreiking in 1 dag in de gemeente: 113,90 euro
  • Uitreiking in de zetel van de algemene directie Instellingen en Bevolking (Koloniënstraat 11 te 1000 Brussel): 145,10 euro

 

Afhaling Kids-ID 

Opgelet, het afhalen van uw Kids-ID gebeurt ALTIJD op de plaats van aanvraag.

Wanneer?

Als u de Kids-ID via de normale procedure heeft besteld, is deze bij de gemeente aangekomen op het moment dat u de pin/puk-codes in uw brievenbus heeft ontvangen. Dit duurt ongeveer 3 weken.   
Als u deze na drie weken nog niet heeft ontvangen, zie sectie pin/puk-code

Wat heeft u nodig?

  • De oude Kids-ID als uw kind er al een had of de verklaring van verlies of diefstal van de Kids-ID.
  • De codes die u thuis heeft ontvangen

Wat te doen bij diefstal of verlies? 

In geval van verlies kunt u onmiddellijk aan onze loketten een afspraak maken.

In geval van diefstal

  • Stap 1: doe een aangifte van diefstal bij de politie, Demosthenesstraat 36.
  • Stap 2: na deze aangifte ontvangt u een “bewijs van aangifte van verlies, diefstal of vernietiging”.Opgelet: met dit document kunt u niet naar het buitenland reizen.  
  • Stap 3: bel DocStop op 00800 2123 2123 of tot +32 2 518 2123 om fraude te voorkomen.
  • Stap 4: maak een afspraak bij de dienst Bevolking om een nieuwe kaart aan te vragen.
    Neem de “verklaring van verlies, diefstal of vernietiging” mee, net als een recente en conforme pasfoto en het voorziene bedrag.
    Opgelet :  de aanwezigheid van het kind is verplicht
  • Stap 5: wanneer u de pin/puk-codes ontvangt, maakt u een afspraak bij de dienst Bevolking waar de Kids-ID werd besteld.
    Neem uw codes mee, net als de “aangifte van verlies, diefstal of vernietiging”.

      

Aanvraag van het identiteitsbewijs 

Voor wie ?

Het identiteitsbewijs bewijst het verblijfsrecht in België, voor vreemde kinderen onder 12 jaar.
Deze is noodzakelijk om na uw terugkeer, het Belgisch grondgebied te mogen betreden.
Het identiteitsbewijs is niet verplicht en moet door u zelf aangevraagd worden voor uw kinderen.

Opgelet : Vergeet niet om de geldigheid van uw reisdocumenten te controleren op de website van Diplomatie Belgium.  

Wat heeft u nodig ?

Opgelet: de aanwezigheid van het kind en van de persoon met ouderlijk gezag is verplicht.

Termijn?
Onmiddellijk

Prijs ?
Gratis

Wat te doen in geval van verlies of diefstal?

 

  • Stap 1:  doe een aangifte van diefstal of verlies bij de politie, Demosthenesstraat 36
  • Stap 2: na deze aangifte ontvangt u een “bewijs van aangifte van verlies, diefstal of vernietiging”.
    Opgelet: met dit document kunt u niet naar het buitenland reizen.
  • Stap 3: maak een afspraak bij de dienst Bevolking om een nieuw identiteitsbewijs aan te vragen.
    Neem de “verklaring van verlies, diefstal of vernietiging” mee, net als een recente en conforme pasfoto.
    Opgelet : de aanwezigheid van het kind is verplicht

ELEKTRONISCHE VERBLIJFSVERGUNNING

Aanvraag verblijfsvergunning

Voor wie?

Alle burgers met een buitenlandse nationaliteit ouder dan 12 jaar en afhankelijk van het bevolkingsregister (carte C, D, E+, F+)

Wat heeft u nodig?

  • Uw oude verblijfsvergunning
  • Een recente en conforme pasfoto

      
Opgelet: als u voor een minderjarige een verblijfsvergunning aanvraagt, moet deze aanwezig zijn.

In functie van de administratieve toestand, kunnen andere documenten gevraagd worden.

Prijs

Normale procedure:

  • 23,10 euro voor kaart E+ en F+
  • 23,60 euro voor kaart C en D
  • Zeer dringende procedure: uitreiking in 1 dag in de gemeente: 123,60 euro


Afhaling van uw elektronische verblijfsvergunning

Opgelet, het afhalen van uw identiteitskaart gebeurt ALTIJD op de plaats van aanvraag.

Wanneer?
Als u uw verblijfsvergunning via de normale procedure heeft besteld, is deze bij de gemeente aangekomen op het moment dat u de pin/puk-codes in uw brievenbus heeft ontvangen. Dit duurt ongeveer 3 weken.   
Als u deze na drie weken nog niet heeft ontvangen, zie sectie pin/puk-code ingevoegd betrekking hebben  (link)

Wat heeft u nodig?

  • Uw oude verblijfsvergunning of aangifte van verlies of diefstal van uw verblijfsvergunning
  • De codes die u thuis heeft ontvangen


Wat te doen in geval van verlies of diefstal?

  • Stap 1: doe een aangifte van diefstal of verlies bij de politie, Demosthenesstraat 36.
  • Stap 2: na deze aangifte ontvangt u een “bewijs van aangifte van verlies, diefstal of vernietiging”. Opgelet: met dit document kunt u niet naar het buitenland reizen.
  • Stap 3: bel DocStop op 00800 2123 2123 of +32 2 518 2123 om fraude te voorkomen.
  • Stap 4: maak een afspraak bij de dienst Bevolking om een nieuwe kaart aan te vragen.
    Neem de “verklaring van verlies, diefstal of vernietiging” mee, net als een recente en conforme pasfoto en het voorziene bedrag.
  • Stap 5: wanneer u de pin/puk-codes ontvangt, maakt u een afspraak bij de dienst Bevolking waar de identiteitskaart werd besteld.
    Neem uw codes mee, net als de “aangifte van verlies, diefstal of vernietiging”.