Femme assise

Nederlandse versie hieronder

Maurice De Korte, s’installe en 1922 à Anderlecht où il réside au numéro 7 de la rue Shakespeare. À l’âge de 16 ans, il commence une formation de sculpteur à l’Académie des Beaux-Arts de Bruxelles auprès du sculpteur Victor Rousseau, artiste belge de grande notoriété. Il obtient, en 1914, le Prix Godecharles pour l’ébauche du haut-relief « les Funérailles », que nous pouvons admirer actuellement, à l’entrée du cimetière du Vogelenzang. De 1923 à 1958, il enseigne la sculpture à l’Académie des Arts de Tournai, où beaucoup de ses œuvres sont visibles dans les parcs; l’artiste participe à de nombreuses expositions en Belgique, notamment à la deuxième Biennale de la sculpture de Plein Air à Anderlecht en 1948, aux côtés d’un autre sculpteur très actif à Anderlecht, Victor Voets.
À propos de l’œuvre : l’académisme qui le caractérisait, au début de sa carrière, a fait place à un travail réaliste au style dépouillé. La représentation de la femme assise, aux formes puissantes, donne à la fois une impression de force et de douceur. Elle tient un bouquet de fleurs dans la main droite. La statue fut vandalisée en 2008 et entièrement restaurée. Les traces de peinture rose qui subsistaient ont incité les restaurateurs à repeindre la statue dans sa couleur originelle, un rose évoquant la couleur de la peau. L’ensemble dégage une impression de sérénité et d’équilibre.


Zittend Naakt

Maurice De Korte komt in 1922 in Anderlecht wonen, in het nummer 7 van de Shakespaerestraat. Op zestienjarige leeftijd start hij met een opleiding Beeldhouwkunst aan de Kunstacademie van Brussel onder leiding van de bekende Belgische beeldhouwer Victor Rousseau. Hij behaalt in 1914 de Godecharles Prijs voor het ontwerp van een laag reliëf « de Begrafenis », kunstwerk dat momenteel aan de ingang van de begraafplaats Vogelzang staat. Van 1923 tot 1958 geeft hij beeldhouwles aan de Kunstacademie van Doornik, waar vele van zijn werken staan tentoongesteld in de stadsparken. De kunstenaar neemt ook deel aan talrijke tentoonstellingen in België, ondermeer in 1948 aan de tweede Biënnale voor openlucht beeldhouwkunst in Anderlecht, samen met Victor Voets, een andere bekende beeldhouwer in Anderlecht.
Over het kunstwerk : het conformisme was zeer kenmerkend in de eerste werken van de kunstenaar, maar moest na verloop van tijd plaats maken voor een meer sobere en realistische stijl. De voorstelling van de zittende vrouw, met ronde vormen, laat een krachtige maar tevens ook zachte indruk na. In haar rechterhand houdt zij een boeket bloemen vast. Het beeld werd vernield door vandalen in 2008 en nadien volledig gerenoveerd. omwille van de overblijvende sporen van roze verf besloten de herstellers het ganse beeld opnieuw in zijn originele kleur te schilderen, het zachtroze van de huid. Het geheel straalt rust en evenwicht uit.