Adreswijziging en herinschrijving na schrapping van ambtswege

De wet voorziet dat elke persoon ingeschreven wordt in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft. De aangifte moet binnen 8 werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken wordt.

> Aangifte van adreswijziging
> Adreswijziging op de verblijfsvergunning
> Herinschrijving na afvoering van ambstwege


► Online   

► Via E-mail 

Naar: vreemdelingen@anderlecht.brussels

Het onderwerp van de e-mail moet de volgende gegevens bevatten: Adreswijziging + achternaam + voornaam + nationaal nummer

Vermeld en voeg het volgende toe aan uw e-mail:

  • Voorgaand adres;
  • Nieuw adres;
  • Kopie van uw nationaal identiteitsbewijs (paspoort);
  • Kopie van uw verblijfsvergunning of uw bijlage 19 of 8/8ter;
  • Bewijs van betaling;
  • Vul het toestemmingsformulier in en voeg het toe;
  • Gelieve aan te geven of u zich in het Frans of het Nederlands wenst te registreren

PRIJS?

  • 11,50 € (per familie) als u uit een andere gemeente komt of als u uit de registers bent geschrapt. Te betalen op het rekeningnummer: BE64 0910 1074 0252.
  • Houd er rekening mee dat u bij het wijzigen van uw adres op uw chip een gemeentelijk tarief van 30 € per persoon betaalt.

 

  • Zodra de aanvraag verwerkt is, wordt u een ontvangstbevestiging (model 2) toegestuurd ; Dit document kan voorgelegd worden aan Parking Brussels om uw parkeerkaart te verkrijgen. 
  • De wijkagent komt in principe binnen 15 werkdagen bij u thuis langs ;
  • Als het onderzoek naar de verblijfplaats positief is, ontvangt u een oproeping om het adres op de chip van uw identiteitskaart of verblijfsvergunning te wijzigen. 

U kan langskomen na ontvangst van een oproeping van de gemeente, waarin u wordt uitgenodigd om zonder afspraak tussen 8u30 en 12u00 (uitgezonderd woensdag) dient langs te komen, Frankrijkstraat 99.  

 

Wat neemt u mee? 

  • Identiteitskaart of verblijfsvergunning;
  • PIN-code van al de personen betrokken bij de adreswijziging;
  • 30 € per persoon.

 

Herinschrijving na afvoering van ambstwege

      De ambsthalve schrapping van een persoon uit het vreemdelingregister is een uitzonderlijke maatregel die door de gemeenteraad kan worden genomen, op basis van een gedetailleerd rapport opgesteld door de Ambtenaar van burgerlijke stand, met medewerking van de lokale politie.

     Indien uit het politierapport blijkt dat de persoon minstens 6 maanden onvindbaar is, kan de gemeenteraad bevelen de persoon ambtshalve te schrappen uit het vreemdelingenregister. Het betreft een procedure dat op inititief van de gemeente of op verzoek van een derde partij (bijvoorbeeld een nieuwe huurder) kan opgestart worden.

      Houd er rekening mee dat afvoering van ambstwege een automatische intrekking van uw verblijfsvergunning tot gevolg heeft en dat er dus mogelijke administratieve complicaties kunnen ontstaan. Zorg er daarom voor dat u uw adreswijziging of uw tijdelijke afwezigheid van meer dan 3 maanden systematisch binnen de gestelde termijnen doorgeeft.

      Wettelijk gezien wordt een vreemdeling die door het gemeentebestuur ambtshalve uit het register is geschrapt of waarvan de verblijfsvergunning langer dan 3 maanden is verlopen, geacht wordt het land te hebben verlaten, tenzij het tegendeel wordt bewezen. De mogelijkheid om na uw uitschrijving opnieuw ingeschreven te worden, hangt af van uw verblijfsrecht en de duur van uw verblijf in het buitenland.

PRIJS?

  • 11,50 € (per familie) als u uit een andere gemeente komt of als u uit de registers bent geschrapt. Te betalen op het rekeningnummer: BE64 0910 1074 0252.
  • Houd er rekening mee dat u bij het wijzigen van uw adres op uw chip een gemeentelijk tarief van 30 € per persoon betaalt.